غذاهایcrusty  و بروز مشکلات قلبی در دیابت

بر اساس تحقیقی که در یکی از دانشگاههای ایلینویز انجام شد، دانشمندان روشهای پخت وپزی را که منجر به تولید غذاهای خشک می شود مانند گریل کردن همبرگر را ممنوع کردند، به خصوص چنانچه به دیابت مبتلا هستید و ازخطر ابتلا خود به بیماریهای قلبی عروقی آگاه می باشید از مصرف این غذاها اجتناب کنید.

به گفته ی پرفسور Novakofskiشواهد نشان می دهد که روشهای طبخی که موجب تولید غذاهای خیلی خشک (مانند لبه های بسیار قهوه ای گوشت  که در درجه حرارت بالا تغییر رنگ داده است ) می شود، موادی به نام AGEsیا محصولات نهایی گلیکیشن پیشرفته تولید می کند که در تشکیل پلاک های عروقی و بروز بیماری قلبی نقش دارند.

 سالهاست که متخصصین تغذیه به افراد مبتلا به دیابت روش های طبخ  آب پز، بخارپز و گریل کردن غذاها را به جای سرخ کردن توصیه می کنند .این روشها هنوز هم توصیه می شوند اما چنانچه به دیابت مبتلا هستید  باید بدانید که محصولات جانبی روش های پختی که در آن حرارت خشک  و شدید استفاده می گردد AGEها هستند که در بافت های بدن انباشته  شده و تأثیرات تخریبی دراز مدتی را بر بافت ها دارند. چنانچه در حال مبارزه با گرفتگی عروق هستید باید از خطر مصرف غذاهای حاوی  AGEها آگاه باشید زیرا این ماده سبب وخیم تر شدن عوارض قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت میشود.

 دانشمندان در بررسی های خود متوجه شدند که میزان شیوع عوارض قلبی عروقی در میان  کسانیکه بیشتر از محصولات حاوی AGEاستفاده می کنند بالاتر است. به ازاء هر یک واحد افزایش مصرف AGE، خطر ابتلا به عوارض قلبی عروقی 3.7بار افزایش می یابد. در این تحقیق مشخص گردید که ارتباط بین مصرف AGEها با بیماریهای قلبی عروقی بیشتر از ارتباط مصرف چربیهای اشباع و بیماری قلبی است.

مصرف کمتر چربیهای اشباع ومصرف بیشتر میوه جات، سبزیجات و فیبرها  به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود درکنار این توصیه نکته ی بسیارمهم نحوه ی  طبخ غذاهاست زیرا غذاهای حاوی AGEبالا، تأثیرات منفی فراوانی  بر وضعیت عروق و بیماریهای قلبی عروقی دارند. 

مقادیر زیادی AGEدر انواع گوشت وجود دارد اما پختن گوشت بروی حرارت  مستقیم و شدید مانند پختن همبرگر بروش گریل، موجب ایجاد  مقدار بیشتری AGEمی شود. روشهای پختن  گوشت به حالت خورش یا سوپ موجب کاهش میزان AGEدریافتی می شود. برای مثال پختن  تخم مرغ به حالت همزده با کمی روغن به مراتب مقدار کمتری AGEتولید می کند تا سرخ کردن ونیمرو کردن آن در روغن و حرارت زیاد  .محققین معتقدند که به تحقیقات بیشتری برای ارائه توصیه ی تغذیه ای  در این زمینه نیاز است . دانشمندان در حال بررسی میزان دریافت AGEدر بیماران مبتلا به دیابت قبل از شروع بیماریشان هستند.نتایج این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی International journal of food science and Nutrition  منتشرگردید.

منبع: www. sciencedaily.com/releases/1012/10/121022162653.htm